MATEMATİK HAYATTIR
Proje Sahibinin Adı-Soyadı: Dilek ALTUNSÖZ
Projenin Adı: Matematik Hayattır
Projenin Amacı: İlkokul 4. sınıfta matematik dersinin disiplinler arası yaklaşımla işlenmesinin öğrencilerin matematik başarısına etkisi.
Projenin Özeti:
Çalışmanın amacı 21. yüzyılın temel becerileri arasında yer alan matematiksel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde disiplinler arası yaklaşımın öğrencilerin matematik başarılarına etkisinin araştırılmasıdır. Bu araştırma 2022- 2023 eğitim öğretim yılı İstanbul Gazi Mustafa Paşa İlkokulu 4. sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Yapılan bu çalışmada matematik öğretim programından seçilen konular farklı disiplinler ile ele alınmıştır. Disiplinler arası yaklaşım ile ele alınan konuların öğretiminde öğrencilerin matematiğe karşı ön yargılarının yıkılması ve ders başarılarının artırılması hedeflenmiş ve bu kapsamda çalışmalar yapılmıştır. Çalışma kapsamında araştırmacılar tarafından geliştirilen testler kullanılmıştır. Ön test ve son teste verilen cevaplar doğrultusunda veriler toplanmış ve sonuçları farklı puanlayıcılar tarafından puanlanarak analizleri yapılmıştır. Aynı zamanda çalışma boyunca gözlem yöntemi kullanılmış ve görüşme yöntemi ile önceden hazırlanan sorular öğrencilere sorularak yanıtlar özenle not alınmıştır.
Araştırmada matematik konularının disiplinler arası yaklaşımla işlenmesinin öğrencilerin matematik başarılarını arttırdığı ve matematiğe karşı olumlu bir bakış açısı kazanmalarını sağladığı tespit edilmiştir. Proje kapsamında “Matematikten Sanata” etkinliği ile resim dersinde geometrik şekillerden sanatsal çalışmalar yapılmıştır. “Rıfkı ile Matematik Öyküleri” etkinliğinde yabancı ortaklarımız da dâhil olmak üzere farklı takımlar oluşturularak yazılan matematik öyküleri ile öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeleri hedeflenmiştir. Öğrencilere fırsat verilerek yabancı ortaklara dilimizi tanıtma ve öğretme imkanı sunulmuştur. Böylece Türkçe dersi ile matematik dersi ilişkilendirilmiştir. “Matematik ile Kültür Yolculuğu” etkinliğinde sosyal bilgiler dersi kapsamında tarihi yerler ile dört işlem becerisi harmanlanmış ve kısa bilgi kartları çalışması yapılmıştır. “Matematiğin Ritmi” çalışmasında müzik dersi kapsamında örüntü ile beden perküsyon harmanlanmış ve öğrenciler takım çalışmasına teşvik edilerek iş birliği yapmaya yönlendirilmiştir. “Arkadaşım Öğretmen” adlı çalışma ile akran çalışması gerçekleştiren öğrenciler, alt sınıflarında yer alan 1, 2 ve 3. sınıflarda akran öğretimine katılmışlardır. Böylece bir topluluk önünde konuşma, kendini ifade etme ve bir konu hakkında hazırlıksız konuşma becerisi kazanmışlardır. “İlmek İlmek Matematik İşliyorum” etkinliği ile öğrenciler sosyal yaşam becerilerini harmanlamışlardır. Etamin çalışmaları ile kod yazma becerisi, örüntü, süslemeler, ardışık sıralama gibi matematik kavramlarını gizil öğrenme ile pekiştirmişlerdir. Bu bağlamda öğrencilerin matematik başarılarını arttırmak ve bu becerilerini geliştirmek adına matematiğin disiplinler arası işlenmesi önerilmektedir. Süreçte bir eTwinning projesine dönüşen bu araştırmanın ülkemizde ve dünyanın farklı ülkelerindeki öğrencilerin üzerinde aynı etkiyi yarattığı ve benzer sonuçlar elde ettiği görülmüştür.